جعفر صابری / چذابه

جعفر صابری

همراه با راهیان کربلا...

توفیقی شد تا امسال بعنوان زائر کربلا پای در مسیری بگذارم که سالی یک بار به بهانه اربعین حسینی هموار میگردد.

سفر ما از روز شنبه پنجم آبان ماه سال جاری با سفر به نقطه صفر مرزی چذابه شروع شد و بعد از اینکه ساعت 7 صبح وارد خاک عراق شدیم  رسماً زوار کربلا محسوب شده و با همان حال و هوا دیگر  زوار راهی شدیم.

مقصد شهر نجف اشرف بود و بعد کربلا...

شب در حرم مولا ماندیم و صبح به کوفه و مسجد کوفه سر زدیم و بعد خانه حضرت علی (ع) را دیدیم و دارالخلافه که با خاک یکسان شده بود و بعد رفتیم به سوی کربلا و شکر همان شب ساعت7 ما در کربلا بودیم تا مراسم زیبای اربعین امام حسین (ع) را ببینیم !روز اربعین و فردایش را هم کربلا بودیم ولی بعلت بیماری دوستان همراه ناچار به کاظمین و سامرا نرفته راهی چذابه شدیم و برگشت ما همزمان شد با جمعه 11 آبان ماه.

این گزارش چند خطی بود که می شد از سفر کربلا نوشت  اما مگر میتوان در چنین سفری از محاسنات و معایب چشم پوشی نمود و برای رفع آنها چیزی نگفت!

بدون شک تلاش مسئولین هر چقدر که باشد قابل ستایش است و می بایستی قدردان بود اما آنچه در زیر می آید صحبت های مردم است که در این سفر با ما هم صحبت شدند و چنانچه مسئولی دلش می خواست پاسخ گوی این مطالب باشد ما در همین صفحه انجام وظیفه می نمائیم:

- یک بگوئید این مبلغ 240 یا 250 یا بیشتر که اداره حج وزیارت گرفت برای چه بود؟ اگر ویزا بود که می گویند 40 دلار بفرمائید دولت صراف ما دلار را به چه قیمتی با مردم و زوار محاسبه نمود؟

- همیشه نمی شه گفت دولت، آقا ببین ملت چطور برای همه چیز صف می کشند هر نوع خوردنی که به مردم می دادند، بخصوص ما ایرانیان صف می ایستادیم. می گیریم و می خوریم خوب تا تهش میخوریم دوباره صف می ایستیم و بد بود نصفه می گذاریم کنار خیابون این چه فرهنگی است که ما داریم؟ ما برای زیارت آمدیم یا شکم خوارگی!

- هتل ها قیمت بالا میگیرند و موکب و محل های خواب بسیار نامناسب است وضع سرویس های بهداشتی و حمام بسیار بد است همه کنار هم روی زمین در فضای نامناسب، آلود گی هوا و ویروس و بیماری بیداد میکند!

-متأسفانه کار فرهنگی به هیچ عنوان انجام نشده بود البته قبل از ورود به عراق کارهایی شده بود از جمله ایستگاه اراک که تصویر شهدا را در اختیار زوار قرار می دادند تا نائب زیاره شهدا باشند این گونه کارها شایسته است تا بیشتر انجام شود لااقل خود من هیچ ایستگاه فرهنگی از دولت ایران ندیدم .اما در جای جای مسیر حرم ایستگاه و مراکزی را که مربوط به آیت الله سیستانی و یا شیرازی بود، دیدم.ای کاش مسئولین ما هم در این زمینه حضور داشتند.

- سازمان هلال احمر نمی تواند به کل بیماران و نیاز مندان خدمت بدهد در یک کوچه فرعی که هیچ کس هم نمی دانست آدرسش کجاست قرار داشت و قیامت بود ما به بیمارستان رفتیم آنجا چند نفر بودند که فارسی بلد بودند از جمله آقای فاطحی و نجفی که خدا پدرشان را بیامرزد برای ما ترجمه میکردند ایرانیها باید 50 هزار تومان پول برای ویزیت میدادند و عراقی ها 3 درهم که با تفاوت قیمت میشد 36 هزار تومان اگر به حساب 12 هزار تومان ما حساب میشد .این چه وضعیتی بود من در روز فردای اربعین دیدم هلال احمر جمع کرده و رفته و ناچار رفتم بیمارستان نزدیک حرم امام حسین و کشتار گاه بود یک ایرانی همان موقع فوت کرد!

- برادر بنویسید این عربها اگر دین و آئین درستی داشتند لااقل روز اربعین مغازه هایشان را به احترام این همه زوار امام حسین می بستند اینها عشق میکردند این همه آدم آمده برای خرید کالاهایشان!درواقع بهترین ایام کسب و کارشان بود .

- آقا درسته حتی بچه ها هم دست فروشی میکردند و جالب این که اصلاً پول ایران را هم قبول نداشتند یعنی میگفتند امروز با فردا فرق میکنه !

- برادر این آقایون درست می گویند بیشتر جنس ها چینی بود و آدم خنده اش می گیره، جنس چینی که مذهبیه، من فکر میکنم بعضی از مهر ها را هم چین زده بود.

- برادر شما که داری نظرات مردم را می نویسی این را هم بنویسید خدا وکیلی ما با این پول بی ارزشمون چه چیزی  میتوانیم برای دوستان سوغات ببریم. جز همین بیماری و ویرس!

- آقا یه عکس از این کوه زباله ها بیندازید ببینید چه خبره این ها بهداشتی است!

- ببخشید اگه میشه یه چیزی هم راجع به تلفن و سیستم تلفن همراه بنویسید، من رسیدم می بینم 300 هزار تومان برایم نوشته . اینا خودشون دزد سرگردنه هستند!

- (خانم محترمی) آقا شما خبر نگار هستید بنویسید برخورد خدام با مردم بخصوص ایرانیان به هیچ وجه مناسب نبود و رفتاری غیر اخلاقی و حتی غیر انسانی از خودشان نشان میدادند قربان امام رضا برم آیا ما در امام رضا این گونه با زوارشان برخورد میکنیم؟

- خدا وکیلی آقا من این همه گشتم یه گدا پیدا نکردم این مملکت که توش جنگه و هزار بلا سرش آمد پولش 12 برابر پول ما ارزش داره یک گدا هم نداره!

- برادر خیلی ها با دل های عاشق آمدند و حاجت گرفتند مسیر سختی هست و دوستان همه درست میگویند اما عاشقی اهل بیت چیز دیگری است این جماعت با امام حسین (ع) و حتی حضرت علی(ع)  چه کردند در تاریخ می بینید دیگر پس چه جای شکوه و گله از ایشان ،ما به دنبال عشقمان آمدیم التماس دعا!

- من خودم یک زن هستم ولی متأسفم که خانم هایی بودند که حجابشان را رعایت نمی کردند وفردای اربعین کمی دور تر از حرم حتی با مانتو می گشتند !

- آقا من پیرو فرمایشات این خواهرمان عرض میکنم تو رابه خدا زن و بچه هایتان را نیاورید .لااقل تواین ایام شلوغ ،درست نیست بین این همه مرد نامحرم، دنبال چی هستیم کدام ثواب و ...استغفرالله ... لعنت بر شیطون ...

- آقا یه عکس از این تریلی ها بگیرید که ملت را مثل گوسفند جا به جا میکنند!

- درسته آقا دیدید چقدر بوق می زنند و سرو صدا هست!

- ما از مرز که آمدیم کرایه را با راننده طی کردیم ولی نرسیده به شهر نجف راننده آمد کرایه ها را بگیرد و گفت من 50 دینار عراقی صحبت کردم دروغ میگفت ما دوتا ماشین بودیم روی هم 50 نفر همه گفتیم که شما گفتید 50 هزار تومان ایرانی ولی راننده باقلدری رفت یک چماق آورد و حتی یکی از همراهان مارا کتک زد و ما ناچار شدیم مبلغ خواسته شده اورا بدهیم حتی یکی از همراهان مان به عربی گفت این کار حرام است ولی راننده عرب پاسخ داد من خودم حرام هستم!

در مسیر برگشت نیز با تعدادی دیدگر از ایرانیان عزیز هم صحبت شدیم که درد دل های خدشان را داشتن:

-برادر کاررا که کرد... آنکه تمام کرد!ای کاش مسئولین که مارا تشویق به این سفر می کردند کمی هم برنامه ریزی درستی برای مسافران بخصوص زمان برگشت می کردند!

- آدم یاد داستان پینو کیو می افتد در مسیر رفت  قدم به قدم موکب است  و پذیرایی ولی دربرگشت بعد از روز اربعین دریغ از یک لیوان آب خوردن!

-عزیزم باید شما منصف باشید مگر ما عراقی ها به ایران بخصوص مشهد و یا دیگر شهر ها می آیندچه برخوردی می کنیم؟اگر خوب باشد این ها هم برخوردشان خوب است واگر بدباشد نتیجه همین رفتار ناشایست با ما است ، یک عراقی به من گفت وقتی دولت و مسئولین شما در حق مردم خودشان جفا میکنند از ما توقع چه دارید !

- آقا خدا وکیلی نه، ما در مسیر برگشت چند موکب دیدیم حتی بنده ی خدا ها التماس میکردند بفر مائید شام و پذیرایی کباب و جوجه آماده کرده بودند !

- دوست من ما رفتیم رستوران چهار نفر بودیم در مسیر برگشت یک عراقی آمد و گفت شما مهمان ما هستید ونگذاشت ما حساب کنیم و حساب ما را کامل پرداخت نمود!

- این که دولت از ملت و زوار پول گرفت که درهم عراقی بدهد فکر خوبی بود اما کی و چطور ما پدرمان درآمد تا صرافی را پیدا کردیم و آن هم روز آخر ما این مبلغ را در مسیر رفت و برگشت نیاز داشتم نه روز آخر ! این سیاست های غلط دولتمردان آدم را به حیرت وامیدارد!

- رفتار بعضی از عراقی ها بی نهایت زننده و ناشایست بود و جای بسی تأسف که ما ناچار به تحمل بودیم چرا که  چنانچه برخورد میکردیم دولت ما هیچ حمایتی از ما نمی کرد اساساً ما ایرانیان بیرون از ایران هیچ حق و حقوقی نداریم ، مردک راننده عراقی میگوید کرایه برگشت از کربلا تا  مرز چذابه 300 هزار تومان ایرانی من میگویم زیاد است جلوزن و بچه ایرانی لباس عربیش را بالا میزند و میگوید گران نیست  این پول شما به اندازه خرید یک شورت من است !

- آقا یه عکس از این تریلی ها بگیرید که ملت را مثل گوسفند جا به جا میکنند!

- درسته آقا دیدید چقدر بوق می زنند و سرو صدا هست!

در پایان بد نیست عرض کنم این گونه مواردی که گفته شد کاری نیست که قابل  اصلاح نباشد و با کمی برنامه ریزی میتوان بهترین نتیجه را از این حرکت عظیم فرهنگی مذهبی  گرفت . و برای نمونه اگر در کنار مرز ایران بازارچه های عرضه مستقیم کالا قرارگیرد و برای مسافران شرایط مناسبی پیش بینی شود خیلی بهتر است ، حتی در سفر به مکه من شاهد استخدام اتوبوسهای فراوانی بودم .چه اشکال دارد تعدادی اتوبوس در این ایام در عراق بکار گرفته شود با یک قیمت مناسب برای همه ! به هر شکل اگر قرار است این مسیر ادامه داشته باشد شایسته است مردم بگویند امسال از سال قبل بهتر بود نه اینکه بگویند سالهای پیش سرویس دهی و خدمات عالی تر بود! و با تشکر از سعید محمدی قدس برای تهیه عکسها

نقش‌ قيام‌ عاشورا بر انقلاب‌ اسلامي‌...
ما را در سایت نقش‌ قيام‌ عاشورا بر انقلاب‌ اسلامي‌ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : javadalaimeh بازدید : 106 تاريخ : چهارشنبه 11 فروردين 1400 ساعت: 16:48